Сьогодні Верховна Рада України ухвалила в цілому проєкт Постанови «Про утворення і ліквідацію районів». Рішення підтримали 238 народних депутатів. Черкащина згідно рішення матиме 4 райони: Черкаський, Уманський, Звенигородський та Золотоніський
Відповідно до Конституції України, саме до повноважень Верховної Ради України належить утворення та ліквідація районів за поданням Кабінету Міністрів України, обласна державна адміністрація в цьому питанні має лише дорадчий голос.
Нові райони утворюються виключно для організації системи виконавчої влади! Це – місцеві адміністрації, поліція, фіскальні органи, держзем, держстат, поліція, прокуратура, суди.
– Люди проживають не в районах, а в селах, містах, ОТГ. Якраз це і є місцеве самоврядування. Наближення послуг до жителів, які надаються і надаватимуться в громадах, і є мета реформи децентралізації. З утворенням великих районів ми зможемо позбутися міжрайонних, надрайонних утворень, – говорить голова Черкаської ОДА Роман Боднар.
Чинні районні ради припинять свої повноваження ще в 2020 році. Нові районні ради оберуть 25 жовтня цього року.
Реорганізація органів виконавчої влади (РДА, територіальних органів та підрозділів ЦОВВ) буде відбуватися поетапно.
РДА працюватимуть без змін до кінця 2020 року, а з 1 січня 2021 року розпочнеться утворення РДА в нових районах.
Важливо, що рішення про утворення нових та ліквідації (реорганізації) інших державних територіальних органів влади буде відбуватися з ініціативи відповідних Центральних органів виконавчої влади за рішенням Уряду протягом 2021 року.
Соціальна інфраструктура залишається незмінною. Державні послуги, які можна делегувати громадам, надаватимуться через виконкоми громад та Центри надання адміністративних послуг. Мета децентралізації – наближення послуг в громади, що і відбувається.
Щодо працівників РДА у районах:
значна частина кадрів перейдуть працювати у новоутворені РДА, органах місцевого самоврядування. Новостворені спроможні громади мають потребу у досвідчених кадрах, щоб бути спроможними якісно надавати весь спектр послуг.
Про місцеві бюджети після утворення ОТГ
Бюджети 1470 територіальних громад будуть на прямих міжбюджетних відносинах з державним бюджетом. Вони отримають основний ресурс і повноваження. Серед основних надходжень:
⁃ ПДФО 60 %
⁃ місцеві податки і збори
⁃ рентні платежі
⁃ акцизний податок
⁃ доходи від використання комунального майна
⁃ плата за надання адміністративних послуг
⁃ трансферти (дотації, субвенції) тощо.
Усі 1470 територіальних громад будуть незалежними – органи влади районного рівня не матимуть на них жодного адміністративного та фінансового впливу.
Про бюджети районів
Основний ресурс і повноваження з нинішніх районів перейдуть у громади.
Формування районних бюджетів здійснюватиметься за рахунок:
- Власних доходів:
⁃ податок на прибуток підприємств та фінансових установ комунальної власності, засновником яких є райрада (100%),
⁃ плата за ліцензії та сертифікати господарської діяльності, що видані РДА (100%),
⁃ орендна плата за користування майном, що перебуває в комунальній власності, засновником яких є райради (100%);
⁃ орендна плата за водні об’єкти, що надаються РДА та райрадами (до розмежування між громадами)
⁃ та інші доходи.
- Дотацій та субвенцій, які можуть спрямовуватися з інших бюджетів.
Новий адмінтерустрій держави – фундамент справжньої децентралізації. А стіни, покрівля та внутрішнє наповнення – це чітке розмежування повноважень між органами державної виконавчої влади та органами місцевого самоврядування всіх рівнів та достатнє ресурсне забезпечення повноважень. Про це сказав заступник Міністра розвитку громад та територій В’ячеслав Негода.
Нагадаємо, майже місяць тому Мінрегіон оприлюднив для громадського обговорення 4 проекти законів, які є невід’ємною частиною правової основи реформування місцевого самоврядування. Мова йде про:
- проект Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» та деяких інших законодавчих актів України щодо децентралізації та розмежування повноважень органів місцевого самоврядування»;
- проект Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про місцеві державні адміністрації» та деяких інших законодавчих актів України щодо децентралізації та розмежування повноважень органів місцевого самоврядування та місцевих органів виконавчої влади»;
- проект Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо приведення у відповідність положень податкового законодавства у зв’язку із реформуванням адміністративно-територіального устрою»;
- проект Закону України «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо фінансового забезпечення повноважень органів місцевого самоврядування».
Мінрегіон невдовзі планує провести серію публічних обговорень питань розмежування повноважень та ресурсного забезпечення, а вже у вересні – спрямувати законопроекти на розгляд Верховної Ради.
Залишити відповідь