Освіта як соціокультурна технологія є не тільки джерелом інтелектуального багатства, але і потужним фактором регулювання та гуманізації суспільної практики та міжособистісних відносин. У практичних умовах особливого значення набуває попередження міжособистісних конфліктів, що припускає удосконалювання різних аспектів діяльності колективу, створення в ньому оптимальних умов для роботи і спілкування. Це дуже важливо, адже саме в освітянських закладах, де суб’єктами і об’єктами управлінської діяльності є особистості з чіткими установками. З проблемами стикаються вчителі, учні, адміністрація. Емоційна напруга, яка створюється під час конфліктних ситуацій впливає на психологічний стан учасників навчально-виховного процесу. Конфлікти народжуються на грунті щоденних розбіжностей у поглядах, протиборстві різних суджень, потреб, бажань, стилю життя, надій, інтересів та особистісних особливостей. Конфлікт – це невід’ємна особливість всякого процесу соціального розвитку.
З власного досвіду роботи можу стверджувати, що врегулювання конфлікту в педагогічному колективі має виглядати наступним чином: необхідно сприймати ситуацію такою, яка вона насправді, не робити поспішних висновків, при обговоренні слід аналізувати думки протилежних сторін, уникати взаємних звинувачень, навчитися ставити себе на місце іншої сторони, не давати конфлікту розростися, проблеми повинні вирішуватися тими, хто їх створив, шанобливо ставитися до людей, з якими спілкуєшся, завжди шукати компроміс, подолати конфлікт може спільна діяльність і постійна комунікація між людьми, що спілкуються.
З метою попередження конфліктних ситуацій в освітньому середовищі нашого закладу проведено психологічний практикум для педагогічних працівників “Відкрито говори про свої конфлікти
і йди їм назустріч “. Для педагогів підготовлено презентацію, під час якої педагоги ознайомилися з причинами конфліктів в освітньому середовищі, шляхами вирішення конфліктних ситуацій, в яких «системах» найчастіше виникають конфлікти. Педагоги закладу під час практичної частини виконали психологічні вправи та розглянули алгоритм проведення психологічного методу -«театру-форуму» для використання в роботі з вихованцями з метою вирішення конфліктних ситуацій.
Хотілося б привести слова Л.А.Петровської: “Один й той самий конфлікт може бути деструктивним в одному відношенні та конструктивним в іншому, грати негативну роль на одному етапі розвитку, при одних обставинах і позитивну – на іншому етапі, в іншій конкретній ситуації”. Тож радійте життю, шукайте шляхи вирішення конфліктів та протиріч.
Відкрито говори про свої конфлікти і йди їм назустріч – тільки це приведе до їх найкращого вирішення.
Тетяна Козубенко,
практичний психолог школи №16
Залишити відповідь